December 4, 2025

Onbereikbaar Breda: Ernstige zorgen over onderbouwing en uitvoering spitsafsluiting Prinsenbeek

Voor de buitenwereld lijkt het nu al een tijdje stil. Wij beseffen ons dat we al enige tijd niets van ons hebben laten horen. Een van de berichten die wij eerder hadden willen plaatsen is onder andere onderstaande samenvatting van ons gesprek met de gemeente Breda. Wij hebben hiermee gewacht omdat er na afloop geen consensus was over wat er precies is besproken. Wat hieronder staat, is dus hoe wij het gesprek hebben beleefd en geïnterpreteerd. Daarnaast hebben wij deze week alle stukken ontvangen die wij middels ons Woo-verzoek hebben opgevraagd. Rijkelijk laat. We kunnen ons ook niet aan de gedachte onttrekken dat de gemeente Breda het laat en niet reageren als tactiek hanteert. Schandelijk voor een overheid, dunkt ons. Wij zijn nu hard bezig met het bestuderen van deze stukken. Met de gemeente Etten-Leur staan wij nog steeds volop in contact. Hopelijk kunnen wij hierover op korte termijn meer delen.

Daarnaast hopen wij deze week nog een kleine crowdfunding te starten om €250 op te halen. Dit om gemaakte kosten te dekken (die wij vanzelfsprekend inzichtelijk zullen maken) en als test om te kijken hoe dit werkt. Mogelijk zullen we later nog een grotere crowdfunding moeten opzetten. Hierbij in ieder geval ons verslag van het gesprek met de gemeente Breda:

Actiegroep uit ernstige zorgen over onderbouwing en uitvoering spitsafsluiting Prinsenbeek

Tijdens een gesprek op 5 november 2025 tussen de gemeente Breda en actiegroep Onbereikbaar Breda heeft de actiegroep haar grote zorgen uitgesproken over de onderbouwing, voorbereiding en gevolgen van de voorgenomen spitsafsluiting rond Prinsenbeek, en in het bijzonder op de Leursebaan. De gemeente heeft toegezegd op korte termijn alle documenten te verstrekken die ten grondslag liggen aan het besluit, waaronder beleidsstukken, correspondentie, presentaties van Goudappel en communicatie met de gemeente Etten-Leur. De actiegroep constateert echter dat belangrijke gegevens – zoals verkeersmetingen, herkomst van verkeer en cijfermatige analyses – ontbreken of niet inzichtelijk zijn. Zo kan de gemeente niet toelichten hoe het beweerde aandeel van 54% doorgaand verkeer is vastgesteld, en blijkt er geen volledig onderzoek of rapport van Goudappel te bestaan. Daarnaast is volgens de actiegroep onduidelijk waarom inwoners van Etten-Leur en Zevenbergen door de maatregel worden geraakt, terwijl niet is onderzocht of zij de veroorzakers zijn van de verkeersdrukte. Ook het feit dat er al camera’s en borden zijn geplaatst terwijl er nog geen definitief besluit ligt, roept vragen op over de zorgvuldigheid van het proces. De actiegroep wijst verder op de risico’s voor de verkeersveiligheid door het plannen van de pilot in de donkere wintermaanden. De gemeente erkent dat er risico’s bestaan en geeft aan deze te aanvaarden, zonder dat overleg heeft plaatsgevonden met Veilig Verkeer Nederland.

Tot slot benadrukt de actiegroep dat de gemeente geen duidelijkheid geeft over de duur of de effectcriteria van de pilot en dat de cijfermatige onderbouwing van het besluit volgens haar ernstig tekortschiet. De actiegroep stelt de gemeente Breda aansprakelijk voor eventuele schade die als gevolg van de maatregel ontstaat.